Škola fotografování – přehled

Modul 1: Základy (úroveň – začátečník)

Škola fotografování – prolog

Na přání svých čtenářů (celkem jsou asi dva) jsem se rozhodl napsat pár článků o základech fotografování. Cílem je, aby začínajícím kolegům pomohly pochopit něco ze základních principů fungování fotografie, ale také nasměrovat je k tomu, co pokládám za důležité pro rozvoj fotografického umu a osobnosti. Aby, tak jako já, nezabředli do plytkých nedůležitých otázek technického …

Expozice (1) – Úvod

Modul 1: Základy Začínáme První modul Školy fotografování je nejlehčí částí kurzu a pokrývá nezbytné technické minimum, které byste měli znát. Ale nebojte se, žádná složitá matematika vás v průběhu kurzu nečeká. Celý dosavadní život mi stačily 3 věci – zlomky/procenta, Pythagorova věta a trojčlenka – říkám tomu trojice svatá a nehodlám ji v žádném případě rozšiřovat. V …

Expozice (2) – expoziční čas

Modul 1: Základy Jak oko vnímá světlo Pro začátek je potřeba si uvědomit, že lidské oko je nesmírně chytrý a adaptivní orgán a změny v množství světla nevnímá lineárně, ale logaritmicky. Tomu je přizpůsobeno i chování fotoaparátů a tkví v tom podstata číselných řad, které se při fotografování používají. Co je to expoziční čas „Expoziční čas“ (exposure …

Expozice (3) – Clona

Obtížnost: Začátečník Co je to clona Clona (aperture) je mechanické zařízení, které (podobně jako závěrka) reguluje množství světla, které prochází objektivem k čipu/filmu. Na rozdíl od závěrky není umístěna v těle fotoaparátu, ale uvnitř objektivu. Konstrukčně jde nejčastěji o 7 nebo 9 lamel z tenkého kovu, které jsou umístěny po vnitřním obvodu objektivu a pohybují se ve vzájemné …

Expozice (4) – ISO citlivost

Citlivost ISO udává citlivost snímače na světlo. Přitom snímač samotný nijak přímo ovlivnit nemůžeme, ten pracuje pořád stejně – měří úroveň světla, tzv. signál. Za snímačem (myšleno cestou ze snímače na paměťovou kartu) je však zařízení, které signál zesílí, pokud je slabý (rozumějte je-li málo světla). A my můžeme ovlivňovat, jak moc ten signál zesílíme. …

Expozice (5) – shrnutí

Opakování Nyní už víme, které parametry ovlivňují expozici – jsou to čas, clona a ISO. Změna hodnoty každého z nich vede ke změně expozice – pokud jeden parametr změníme a zbylé dva necháme stejné, fotka bude jinak exponovaná – světlejší nebo tmavší – v závislosti na tom, kterým směrem parametr změníme. Z předchozích kapitol si pamatujeme, že fotka …

Expoziční kompenzace

Expoziční kompenzace (exposure compensation), někdy také nazývaná „korekce expozice“ jako jedna z funkcí fotoaparátu je v podstatě „vychýlení“ aktuálně použitých expozičních parametrů od hodnot, které naměřil expozimetr fotoaparátu, směrem ke světlejší nebo k tmavší výsledné fotce. Abychom snadněji pochopili, jak to funguje a k čemu je to dobré, musíme si nejdříve přiblížit, jak fotoaparáty expozici …

Histogram

Co je to histogram Když už se bavíme o digitální fotografii, není možné nezmínit histogram. Ale nebojte se. Není to nic zásadního ani složitého. Užitná hodnota pro běžného fotografa v podstatě končí s rozlišením „moc vlevo“, „moc vpravo“ a „akorát“. Jakkoli můžete slovo histogram považovat za obscénní až sprosté, jedná se o statistiku rozložení jasů …

Hloubka ostrosti

Co je to hloubka ostrosti Každá fotografie (nebo aspoň většina těch povedených) je zaostřena do určitého místa, do určité vzdálenosti od objektivu. Tomu místu, kam je zaostřeno, se říká „rovina zaostření“. Vše, co se nachází v této rovině či její bezprostřední blízkosti (před a za ní), je na výsledné fotografii ostré. Vše, co je mimo rovinu …

Perspektiva

Článek o perspektivě uzavírá první modul Fotoškoly. Počínaje koncem tohoto článku budete vybaveni nezbytným teoretickým základem praktického fungování fotografie. Nuže, k věci. Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje to, že vzdálené objekty se zdánlivě jeví menší než objekty blízké. Vlivem perspektivy se taktéž vzdálené objekty jeví blíže u sebe než ty blízké, aniž by tomu tak …

Modul 2: Kompozice (úroveň – mírně pokročilý)

Co je to kompozice

Linie

Tvar

Vzor

Tón a kontrast

Popředí, střední pole, pozadí

Fotografujeme v praxi

Jak fotit – dlouhá expozice

Proč se to dělá? Nejčastěji proto, abyste do dvourozměrné fotky dostali zdání pohybu. Dejme tomu, že je hezky větrno. A vy chcete ten pocit větru, nestability a pohybu přenést do fotky, tak aby i každý divák měl pocit, že ten vítr cítí na své tváři. Nebo jste třeba na výletě na zámku a chtěli byste …

Jak fotit svatbu (1) – Úvod

Možná jste se už někdy dostali do situace, ve které vás někdo známý požádal, abyste nafotili svatbu. Ten známý je dobrý známý a netroufli jste si proto odmítnout. Překonali jste úvodní záchvat paniky a teď hledáte návod, jak na to? Vítejte na palubě. Fotím už pár (párů) let a za tu dobu mám na kontě …

Jak fotit svatbu (2) – Přípravy

Předchozí díl: Jak fotit svatbu (1) – Úvod Úvodní částí svatebního dne jsou přípravy. Jelikož obřad bývá obvykle někdy mezi 10:30 a 13:00, nevěsta vstává dost brzy. Český svatební styl je totiž dost odlišný od toho amerického, který tak často vídáme ve filmech. Americká svatba většinou probíhá tak, že se vybere místo, na kterém se …

Jak fotit svatbu (3) – Obřad a skupiny

Předchozí díly: Jak fotit svatbu (1) – Úvod Jak fotit svatbu (2) – Přípravy   Když je všechno připraveno, celý ensemble nasedá do aut a odjíždí do místa, kde se koná obřad. Po příjezdu obvykle nějakou dobu trvá, než se všichni rozkoukají, posilní koláčkem a štamprlí něčeho ostřejšího a seřadí do tvaru. V tuto chvíli máte …

Jak fotit svatbu (4) – Portréty novomanželů

Předchozí díly: Jak fotit svatbu (1) – Úvod Jak fotit svatbu (2) – Přípravy Jak fotit svatbu (3) – Obřad a portréty skupin   Tato fáze přichází obvykle mezi obřadem a hostinou nebo před obřadem. Pokuste se zajistit, abyste na focení měli minimálně jednu celou hodinu času. Za každou chvíli navíc buďte rádi, ale hodinu …

Jak fotit svatbu (5) – Hostina

Předchozí díly: Jak fotit svatbu (1) – Úvod Jak fotit svatbu (2) – Přípravy Jak fotit svatbu (3) – Obřad a portréty skupin Jak fotit svatbu (4) – Portréty novomanželů   Tady jste už zase fotoreportérem, takže mějte oči otevřené, čočky čisté a buďte připraveni. Hostina má v českých luzích a hájích určitá pravidla, pramenící ze …

Jak fotit svatbu (6) – Úpravy v PC

Předchozí díly: Jak fotit svatbu (1) – Úvod Jak fotit svatbu (2) – Přípravy Jak fotit svatbu (3) – Obřad a portréty skupin Jak fotit svatbu (4) – Portréty novomanželů Jak fotit svatbu (5) – Hostina   Svatba skončila, přijeli jste domů. Co obvykle dělám ihned po návratu nebo jako první věc druhý den ráno, …

Jak fotit HDR (1)

Co je to HDR a dynamický rozsah HDR je zkratka pro „High Dynamic Range“ neboli „vysoký dynamický rozsah“. Obvykle se tím označuje fotografie, která zachycuje dynamický rozsah vyšší, než dokáže náš fotoaparát pojmout do jednoho snímku. Nejlepší ale asi bude začít hezky od začátku. Každá scéna má určitý rozdíl mezi jasy (světlé části scény) a …

Jak fotit HDR (2)

HDR – zpracování v PC První díl: Jak fotit HDR (1) Usedli jste doma k PC, připojili fotoaparát nebo vetkli paměťovou kartu do čtečky a netrpělivě čekáte, až se vám fotografie objeví na monitoru. Ještě před samotným prolínáním je potřeba udělat základní přípravu snímků (já ji provádím v Adobe Lightroom). Vyberete si jeden dobře exponovaný snímek (typicky „střed“ …

Jak vybrat stativ

Jelikož jsem se s tímto tématem sám nedávno potýkal, rozhodl jsem se, že se pokusím vám ostatním usnadnit cestu prostřednictvím tohoto postu. Výběr stativu totiž není radno podceňovat (ostatně stejně jako výběr jakékoliv jiné věci), protože se jedná o investici na několik let dopředu a ne o tatranku ke svačině (ovšem, ani tu se nevyplatí podcenit). …

Jak fotit panorama

Co je to panorama Panoramatická fotografie je fotka zpravidla širokoúhlá. Poměr stran takové fotky je větší než klasické standardizované formáty (3:2 nebo 4:3), zpravidla 16:9 a více. Panorama můžeme vytvořit dvěma způsoby: 1. falešné panorama – vyfotíme scénu širokoúhlým objektivem a fotku v editoru shora a zespodu ořízneme; 2. pravé panorama – vyfotíme několik fotek, …

Sešívané portréty

Už delší dobu tu nebylo nic z praktického focení. Dnes si řekneme něco o sešívaných portrétech (stitched portraits). Nebudou to – jak by se možná na první pohled mohlo zdát – portréty hráčů pražské Slavie, ale portréty vzniklé složením z několika fotek. Je to v podstatě jistý druh panoramatu, na rozdíl od klasických panoramat má však svoje specifika …

Velký pomocník malému blesku

Každý, kdo zavítal na tento blog, určitě pochopil, že rád fotím s bleskem. Proč? Protože blesk mi dává svobodu. Ne, že bych jej s sebou nosil pořád. Fotit bez něj je (pokud je to z hlediska množství dostupného světla možné) jednodušší a rychlejší. Fotit s ním je v mnoha směrech omezující – množství vybavení a …