Jak fotit svatbu (4) – Portréty novomanželů

Předchozí díly:

Jak fotit svatbu (1) – Úvod
Jak fotit svatbu (2) – Přípravy
Jak fotit svatbu (3) – Obřad a portréty skupin

 

Tato fáze přichází obvykle mezi obřadem a hostinou nebo před obřadem. Pokuste se zajistit, abyste na focení měli minimálně jednu celou hodinu času. Za každou chvíli navíc buďte rádi, ale hodinu považuji za rozumné minimum. Máte-li možnost, vezměte si s sebou asistenta nebo asistentku, která bude svítit, odrážet světlo a dbát na detaily (!), které vy jako fotograf můžete přehlédnout (nesrovnaný závoj, vykukující konec kravaty apod.). Zkrátka, víc očí víc vidí a víc uhlídá. Nemáte-li vlastního asistenta, zkuste pohledat mezi hosty. Na každé svatbě se najde někdo, kdo si rád zpestří program nevšedním zážitkem, který mu nabídkou asistence poskytnete.DSC_5256

Vaší devízou je možnost popustit uzdu svojí fantazii bez jakýchkoliv omezení. Vaším cílem je vytvořit ty nejkrásnější a nejoriginálnější fotky novomanželů, které jste kdy udělali. I vy se přece chcete zlepšovat a vyvíjet, takže se pokuste překonat výkon z minulé svatby. A příště zase zkusíte překonat výkon z této svatby.

Rekognoskujte

Rada č. 8: Máte-li tu možnost, zajeďte si na místo obřadu ještě před svatbou a v klidu si projděte možné lokace v okolí, pokud jste tam ještě nebyli. Ve svatební den už budete mít díky tomu představu kam zajít a kam se naopak nepouštět. Někdy se třeba stává, že se u zámku či v kostele objeví lešení, jindy se může kácet starý strom apod. Jinými slovy – čas, který ušetříte při hledání vhodné lokace, můžete věnovat focení. A to je podle mě lepší 😉

Tvořte

V ostatních fázích dne jste víceméně pozorovatelem a snažíte se pečlivě vybrat a zachytit důležité okamžiky, které se dějí okolo vás. V této fázi naopak – jste architektem situací. Nezapomeňte, že svatební den patří novomanželům. Ale také vězte, že tato fáze je nejkreativnější z celého dne. Role se do určité míry obracejí a právě v této fázi můžete (a často musíte) novomanželům říkat, co mají dělat, aby fotky vypadaly dobře. Zkrátka, tady se od vás přímo očekává, že si budete vědět rady. Vy jste umělec, vy jste zodpovědný za výsledek. Pokud se fotky nepovedou, nebude za to moci nikdo jiný, než právě vy. Pro focení můžete mít připravené různé scénáře. Mám však za to, že lepší než vytvářet konkrétní situace, je vytvářet podmínky pro situace. Vytvoříte-li pouze podmínky a ne celou situaci, mají vzniklé okamžiky něco důležitého navíc – autenticitu. Docela se mi osvědčilo přivést novomanžele na lokaci a dát jim nekonkrétní úkol, např. „věnujte se sami sobě“. DSC_9201
Tím jsem vytvořil podmínky. Jak novomanželé se situací naloží, co udělají a jak se budou chovat, je jen na nich. Vaším úkolem je zachytit tyto jejich autentické momenty, pracovat se světlem a hlídat si pozadí a kompozici. V průběhu můžete udílet drobné pokyny, abyste vylepšili fotku, kterou jste právě udělali. Některé páry kooperují lépe než jiné a samy vymýšlejí variace situací. Když máte možnost spolupracovat s takovým párem, radujte se a nechte je tvořit, případně dotahujte jejich myšlenky do konce. Ve většině případů však vy jako fotograf vytváříte kostru (tzv. „drátěný model“) dění. Pokud se vám zdá, že situace „nefunguje“, přejděte dál a/nebo vymyslete něco jiného.

Když jste nafotili „jistotu“, zkuste trochu experimentovat. Světelně, kompozičně. Záleží jen na vás, kde máte hranu, jak moc k ní nebo za ni hodláte zajít a kolik z vašich návrhů budou novomanželé ochotni akceptovat.

Jak na světlo

Z hlediska světelného to bývá zpravidla o tom, jestli svítí ostré slunce nebo ne. Možnosti jsou zhruba následující:

  • Je pod mrakem

Máte vesměs volné pole působnosti. Lokačně nejste nijak omezeni – můžete jít, kam chcete (a kam nevěsta v šatech a lodičkách zvládne). Nebudete mít ostré hluboké stíny, což je bezpochyby výhoda. Ale pokud chcete vytvořit světelně zajímavější fotky, bude to chtít asi blesk.

  • Svítí slunce

V tomto případě máte k dispozici více světelných variant a možností, se kterými ale musíte umět pracovat. V každém případě se chcete vyhnout ostrým hlubokým stínům. Strategií je tedy

  1. najít (nebo vytvořit) expozičně milosrdný otevřený stín nebo
  2. polohovat novomanžele tak, abyste fotili do protisvětla (poloha slunce 10 až 14 hodin), čímž dostanete jejich obličeje do otevřeného stínu.

Variantou 1 se částečně přesouváte do situace „pod mrakem“, jen si pohlídejte pozadí. Varianta 2 je světelně zajímavější, někdy (častěji než zřídka) si však budete muset pomoci dodatečným světlem. Pokud se rozhodnete zaměstnat blesk, zpravidla budete nuceni volit vyšší clony (abyste se vešli do synchročasu blesku, zpravidla 1/200 nebo 1/250 sec.) a tím pádem budete mít méně rozostřené pozadí. Prokažte si jednu laskavost – v této fázi nepoužívejte přímý blesk nasazený na fotoaparátu. Pokud nevíte jak na to, začněte studovat (poděkujete mi později).DSC_9757

Alternativou je pak použití odrazné desky, kterou světlo ohnete zpět do tváří svatebního páru. Práce s odraznou deskou má 2 pravidla:
1. svítit z pozice „nad hlavou“ – spodní světlo je nepřirozené (většina běžného světla přichází shora), v extrémních situacích může být až strašidelné. A takové svatební fotky asi dělat nechcete.
2. čím je odrazná deska větší, tím více světla a na větší plochu můžete odrazit a tím lépe můžete světlo „dávkovat“. S odraznou deskou velikosti kapesního zrcátka moc velkou plochu nepokryjete. Plochu s rozměrem 1 metr považuji za minimum, nemusíte se bát ani mít odraznou desku velikosti (nad)průměrného asistenta, kterou můžete využít třeba i k vytvoření již zmíněného otevřeného stínu. Odrazná deska má proti blesku navíc 2 velké výhody: je levná a není omezena synchročasem. Můžete tedy používat libovolné kombinace expozičních hodnot tak, abyste co nejlépe dosáhli svého záměru (vize).

To je k této fázi asi tak všechno. Máte k dispozici omezený čas, tak ho využijte co nejlépe.

 

Následuje: Jak fotit svatbu (5) – Hostina

Přidat komentář